یزدفردا :در روز معاملاتی پنج شنبه در بازارهای آسیا یورو تا حدی به تثبیت رسیده است که این تثبیت همزمان با وقفه کوتاه مدت در تحولات جدید در کشور یونان صورت گرفته است که ابهامات سیاسی آن در روزهای اخیر به ارز رایج اروپا آسیب زده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر تمرکز فعالان بازار بر روی اخبار مربوط به یونان معطوف می باشد، انتشار داده های قوی تر از حد انتظار مربوط به تولید ناخالص داخلی کشور ژاپن در سه ماهه ژانویه – مارس تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

نگرانی های موجود در یونان در مورد احتمال خروج این کشور از منطقه پولی یورو احتمالاً فعلاً سپری شده اند، اما پسروی سپرده های بانکی از بانک های محلی پیش از برگزاری انتخابات جدید در این کشور همچنان ادامه دارند.

در اواخر روز چهارشنبه پاناگیوتیس پیکرامنوس، رئیس شورای کشوری یونان، از سوی رئیس جمهور این کشور به عنوان رئیس دولت موقت تا زمان برگزاری انتخابات جدید پارلمانی، معرفی شد و سوگند یاد کرد.

شوئیچی کانه هیرا، رئیس بخش معاملات بازار ارز در بانک میزوهو کورپوریت، می گوید تا زمانیکه مسئله یونان حل و فصل گردد احتمالاً یورو متزلزل و ضعیف باقی خواهد ماند.

همزمان با ابهامات موجود در مورد یونان، قراردادهای اختیار معامله بازار ارز با افزایش مواجه شده اند به این ترتیب که پایه یک ماهه قراردادهای اختیار معامله جفت ارزی یورو در برابر دلار آمریکا در روز پنج شنبه از 10/50 درصد تا 10/90 درصد در اواخر روز معاملاتی چهارشنبه در نیویورک به 10/60 درصد تا 11/00 درصد در توکیو افزایش یافته اند و قراردادهای اختیار معامله جفت ارزی دلار آمریکا در برابر ین ژاپن نیز از 8/25 درصد تا 8/55 درصد به 8/34 درصد تا 8/64 درصد افزایش یافته اند.

جدیدترین آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی ژاپن تأثیر اندکی بر روی بازار ارز داشته اند. این داده ها که در اوایل روز معاملاتی جاری منتشر شدند حاکی از آن هستند که رشد اقتصادی کشور ژاپن در مقایسه با افزایش مورد انتظار 3/5 درصدی با رشد سالانه 4/1 درصد در سه ماهه ژانویه – مارس مواجه شده اند چرا که افزایش تقاضای داخلی و صرفه جویی دولت به افزایش بهبود از ضررهای حاصل از حوادث طبیعی سال گذشته و اختلالات در زنجیره عرضه که تأثیر منفی بر روی رشد اقتصادی گذاشته بودند کمک کرده است.

مینوری یوچیدا، تحلیلگر ارشد در بانک میتسوبیشی توکیو یو اف جی، می گوید که داده های مربوط به تولید ناخالص داخلی ژاپن تأثیر بسیار کمی بر روی بازار گذاشته اند چرا که در حال حاضر توجه فعالان بازار فعلاً به مسائل یونان معطوف می باشد.

علاوه بر اخبار مربوط به اروپا، بازار بر روی گزارش هفتگی داده های مربوط به مطالبات حقوق بیکاری آمریکا و پیمایش چشم انداز تجاری فدرال رزرو فیلادلفیا نیز توجه خواهد نمود که قرار است در ساعات بعدی روز جاری منتشر گردند.

ماسافومی یاماموتو، متخصص راهبردی ارشد بازار ارز در بانک بارکلیز کاپیتال مستقر در ژاپن، می گوید در صورتیکه گزارش هفتگی مطالبات حقوق بیکاری آمریکا حاکی از کاهش تعداد افرادی باشد که به دنبال بیمه بیکاری هستند احتمالاً دلار آمریکا در برابر ین ژاپن به سوی سطح 81/00 ین افزایش خواهد یافت.

او می افزاید که ثبات نسبتاً قوی رشد اقتصادی در آمریکا در مقایسه با کشورهای اروپایی و چین احتمالاً از دلار آمریکا حمایت خواهد نمود.

طبق اعلام شرکت ای. بی. اس آمریکا از طریق سی. کیو. جی. یورو در برابر دلار آمریکا در مقایسه با سطح 1/2716 دلار در اواخر روز معاملاتی چهارشنبه در نیویورک، در روز جاری در ساعت 4 و 50 دقیقه به وقت گرینویچ به سطح 1/2740 دلار رسیده است. ارز رایج اروپا در برابر ین ژاپن نیز در مقایسه با سطح 102/01 ین به سطح 102/28 ین رسیده است. این در حالی است که دلار آمریکا در برابر ین ژاپن در مقایسه با سطح 80/34 ین به سطح 80/29 ین رسیده است.

همچنین دلار آمریکا در برابر فرانک سوئیس در مقایسه با سطح 0/9445 فرانک به سطح 0/9426 فرانک رسیده است.

پوند انگلستان نیز در برابر دلار آمریکا در مقایسه با سطح 1/5910 دلار به سطح 1/5915 دلار رسیده است.

شاخص دلار آی. سی. ای – که دنباله روی دلار آمریکا در برابر سبد ارزها می باشد – نیز در مقایسه با سطح 81/419 به سطح 81/299 رسیده است.

منبع www.iTahlil.com:

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا